My watch

Supply Chain Management-software voor de mode-industrie

Geplaatst op

Groeiende klantverwachtingen en hevige concurrentie hebben ervoor gezorgd dat modebedrijven keihard moeten werken om hun bestaansrecht te kunnen blijven verdienen. Bijbehorende softwaresystemen zijn daarom ook een must geworden. In dit blog belichten wij het belang van Supply Chain Management-software in de mode-industrie.

Wat is Supply Chain Management (SCM)?

Supply Chain Management (SCM) omvat alle processen die grondstoffen omzetten in uitgewerkte producten, die vervolgens afgeleverd kunnen worden bij de klant. Men gebruikt bijbehorende software om ervoor te zorgen dat dit traject, de bijbehorende handelingen en betrokken (externe) partijen van A tot Z in goede banen worden begeleid. Op die manier worden er ook zo min mogelijk middelen verspild.

Supply Chain Management-software creëert transparantie door de volledige toeleveringsketen (supply chain) heen. Gebruikers weten precies welk traject het product doorloopt en kunnen dit, dankzij deze inzichten, zo efficiënt mogelijk inrichten. In de volgende paragrafen werpen we een blik op twee cruciale werkwijzen/strategieën op het gebied van SCM.

Demand Planning

Demand Planning is een veelvoorkomend proces binnen Supply Chain Management. Deze werkwijze helpt organisaties om naar de toekomstige vraag van een product te kijken. De toekomstvoorspelling kan vervolgens geraadpleegd worden om de strategie hierop aan te passen, zodat de productie optimaal wordt benut. Zo kan men doorgaans tijdens de feestdagen in december bijvoorbeeld een toename verwachten in de verkoop van horloges. Als men dit tijdig voorspelt, kunnen ze er zodoende voor zorgen dat ze voorbereid zijn op wat zal komen.

Het hoofddoel van Demand Planning is om over- of onder-bevoorrading te voorkomen. Tegelijkertijd zorgt men ervoor dat er precies genoeg aanwezig is om direct aan de vraag van een klant te kunnen voldoen.

Meer weten over Demand Planning? Klik dan hier.

Supply Chain Risk Management

Supply Chain Risk Management (SCRM), ook wel risicobeheer binnen de toeleveringsketen genoemd, omvat alle strategieën die men inzet om zowel verwachte als onverwachte risico’s binnen de supply chain te kunnen tackelen. De strategie is gebaseerd op het beoordelen van risico’s, om zodoende de kwetsbaarheid daartegen te kunnen verminderen.

Eén van de belangrijkste aspecten van SCRM is de samenwerking met de overige betrokkenen in de supply chain. Een bedrijf maakt immers nooit als enige onderdeel uit van de toeleveringsketen. SCRM vereist dus ook een blik buiten de bedrijfsgrenzen: zijn partners ook voorbereid op eventuele onverwachte omstandigheden?

Risico’s in de supply chain

SCRM is absoluut niet eenvoudig, omdat je er simpelweg niet altijd op voorbereid kan zijn. Risico’s kunnen niet volledig vermeden worden. Het idee is daarom ook om de eventuele impact zoveel mogelijk te minimaliseren. Laten we kort kijken naar drie risico’s waardoor een supply chain beïnvloed zou kunnen worden:

  • Defecte producten. Van de drie veelvoorkomende risico’s op het gebied van Supply Chain Management, is dit degene die bedrijven grotendeels zelf in de hand hebben. Mocht er iets schorten aan het product, dan is het belangrijk dat het bedrijf snel kan schakelen om het probleem zo snel mogelijk te kunnen verhelpen.
  • Soms kunnen de betrokkenen binnen de supply chain er gewoon simpelweg aan doen, bijvoorbeeld door overmacht. De coronapandemie is hier een recent voorbeeld van.
  • Schommelingen in de vraag. Als er sterke schommelingen zijn de in de vraag naar een product, kan dit grote gevolgen hebben op de supply chain. Men kan hierdoor bijvoorbeeld niet direct in staat zijn om de gevraagde kwantiteit te leveren. Om dit potentiële risico zoveel mogelijk te vermijden, is het belangrijk dat het bedrijf goede relaties met de leveranciers onderhoudt, of misschien zelfs wel met meerdere leveranciers. Op die manier kunnen ze schakelen als zich bij één specifieke leverancier problemen voordoen.

Gerelateerde berichten

Over ons

We gaan verder dan het tonen van horloges. We bieden ook diepgaande reviews en achtergrondverhalen en helpen je navigeren in de luxe wereld van high-end horloges.

Contactgegevens

Via info @ mywatch.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden